طراحی و اجرای فونداسیون

  • هر سازه ساختمانی باید یک پایه‌ ی استوار داشته باشد تا ساختمان را روی آن بنا کنند. فونداسیون همان پایه‌ای است که در پایین‌ترین قسمت ساختمان قرار می‌گیرد و وزن تمام ساختمان را به زمین منتقل می‌کند. فونداسیون به چند نوع بسته به نوع استفاده در طراحی و اجرای سازه ساختمانی تقسیم می شوند.

    طراحی و اجرای فونداسیون

    به عنوان مثال ساختمان‌ های بلند مثل برج‌ های تجاری یا آسمان‌ خراش‌ ها به دلیل اینکه قرار است ارتفاع زیادی داشته باشند و به طبع وزن بیشتری هم خواهند داشت، نیازمند فونداسیون قدرتمندتری به نسبت ساختمان‌ های یک یا دو طبقه هستند.

    بیشتر بخوانید: هدف فونداسیون چیست؟

    انواع فونداسیون یا شالوده

    نام دیگر فونداسیون شالوده است که انواع مختلفی دارند. این انواع مختلف بر اساس کاربرد ساختمان و میزان وزنی که باید فونداسیون تحمل کند، دسته‌بندی می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    به صورت کلی فونداسیون‌ ها به دسته‌ های زیر تقسیم می‌شوند:

    • سطحی
    • عمیق
    • نیمه‌عمیق
    • ویژه
    • منفرد
    • شناور

    بیشتر بخوانید: سازه lsf چیست؟

     

    انواع شالوده از نظر متریال

    شالوده ها و یا فونداسیون ها از نظر متریال و بسته به استفاده کاربردی به چند نوع تقسیم میشوند.

    1. پی بتنی: پی‌ های بتنی خود به دو دسته مسلح و غیر مسلح تقسیم می‌شوند و کاربردهای گوناگونی دارند. پی بتنی غیرمسلح برای ساخت سازه‌ های سبک مثل ساختمان‌ های یک طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. پی بتنی مسلح هم متداول‌ ترین نوع مورد استفاده برای پی‌ ریزی ساختمان‌ ها و آپارتمان‌ های چند طبقه است.
    2. پی شفته آهک: پی شفته آهک ترکیبی از ماسه، خاک، آب، شن و مقدار مشخصی آهک حاصل می‌شود و برای ساخت سازه‌ های کوچک و کم ارتفاع مثل آپارتمان‌ های یک یا دو طبقه استفاده می‌شود. معمولا این نوع پی برای ساختمان‌های روستایی بیشتر کاربرد دارند.
    3. پی فولادی: در ساختمان‌ هایی که وزن سازه بسیار زیاد است، از این نوع پی استفاده می‌شود. همچنین ساختمان‌ ها و سازه‌ هایی که بیش از چند طبقه هستند.
    4. پی سنگی: از این پی برای ساختمان‌های بسیار کوچک و کم ارتفاع استفاده می‌شود. ملات آن از سیمان است و ارزان‌ تر از سایر مدل‌ ها است.
    5. پی آجری: از این نوع پی بسیار کم استفاده می‌شود و بیشتر در ساخت خانه‌ های کوچک کاربرد دارد.

    بیشتر بخوانید: کاربرد فونداسیون

    عوامل موثر بر انواع فونداسیون

    • طرح معماری
    • عمق خاک
    • عمق یخبندان (عمق پی باید بیشتر از عمق یخبندان باشد)

    جمع بندی

    فونداسیون یا همان شالوده، پایه و اساس هر سازه و بنایی است که اگر به صورت درست و اصولی ساخته نشود، می‌تواند خسارات مالی و جانی جبران‌ ناپذیری را به همراه داشته باشد. انتخاب درست مواد و فونداسیون تاثیر مستقیم در عمر و استحکام بنای مورد نظر خواهد داشت. به همین خاطر مهم است که با صفر تا صد طراحی و اجرای فونداسیون  و نحوه اجرای آن آشنا باشید.

    image
    به مشاوره نیاز دارید؟

    جهت مشاوره، استعلام قیمت و عقد قرارداد با ما در تماس باشید.

    شرکت بهمان سازه با بهره گیری از مهندسین مجرب در زمینه طراحی واجرای ساختمان‌‌‌‌های پیش ساخته ال اس اف LSF فعالیت دارد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵

    ارسال دیدگاه

    پست های مرتبط